کرکره برقی

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی کرکره های سنتی جای خود را به کرکره برقی دادند.

کرکره های برقی را در محیط های مختلفی می توان نصب کرد از جمله درب پارکینگ، درب انبار و پنجره. مخصوصا اماکنی که فضای کافی برای باز شدن کامل درب پارکینگ ندارند و نصب جک نیز امکان پذیر نباشد.

مزایای کرکره برقی

֎ تردد راحت با زدن یک دکمه

֎ صرفه جویی در زمان

֎ اشغال فضای کم در حین باز و بسته شدن

֎ بالا بردن ضریب امنیت

֎ مقاوم در برابر ضربه و فشار

֎ تنوع رنگی و انتخاب رنگ، متناسب با رنگ ساختمان

֎ قابلیت استفاده به طور دستی در صورت قطع برق

انواع کرکره برقی

کرکره آلومینیوم

کرکره برقی آلومینیومی به علت ضد زنگ بودن قابل نصب در آب و هوای مرطوب و شرجی می باشد.

کرکره برقی آلومینیومی از نظر ابعاد و اندازه ی عرض تیغه ها سایزهای مختلفی دارد از جمله: 40، 60، 80، و 100 میلیمتر؛ البته سایز 80 و 100 میلیمتر کاربرد بیشتری  دارد.

برای پارکینگها با ابعاد کوچک و پنجره ها از سایز 60 استفاده می شود.

برای پارکینگها و فروشگاهها از سایز 80 و برای کارخانجات صنعتی از سایز 100 استفاده می شود

کرکره برقی آلومینیوم بر اساس نحوه ی ساخت نیز به تک پل و دو پل تقسیم می شود.

 

مزایای استفاده از کرکره برقی آلومینیوم:

֎ سبک بودن وزن جنس این نوع کرکره و در نتیجه بالا رفتن طول عمر موتور

֎ مقاومت آلومینیوم نسبت به زنگ زدگی بخصوص در مناطق مرطوب و شرجی

کرکره پلی کربنات

کرکره پلی کربنات یا شفاف را با نام نانوکامپوزیت نیز می شناسند

این تیغه ها از نظر شکل ظاهری در دو طرح (S) و تخت ساخته می شود

ضخامت لوله های به کار رفته در این نوع تیغه 2 و 4 میلیمتر است.

این کرکره ها همانطور که از نام آن پیداست بعلت شفاف بودن، فضای داخلی مکان قابل مشاهده است در عین حال بعلت استفاده از یکی از قویترین پلی مترهای دنیا، از استحکام بسیار بالایی برخوردار است.

انواع کرکره پلی کربنات

لوله استیل: 

لوله های استیل علاوه بر اینکه میزان ایمنی را افزایش می دهد تحت هیچ شرایطی زنگ نمی زند بعلت استحکام لوله های استیل این نوع کرکره را میتوان بر روی حتی دربهای بسیار بزرگ هم نصب کرد.

برای نصب کرکره برقی به عرض دهنه ی بزرگ و اماکنی که نیاز به امنیت ویژه دارند و باید ضد سرقت باشند بهتر از از این کرکره استفاده شود.

لوله آبکاری: 

لوله ی آهنی می باشد که با جنس استیل آبکاری می شود. البته جنس آن نسبت به دو نوع دیگر لوله ها ضعیف می باشد و احتمال زنگ زدگی  دارد و توصیه نمی شود.

غضروف آلومینیوم:

جهت کرکره اتوماتیک با عرض دهنه کوچک تا 3.5 متر عرض از تیغه شفاف با لوله و یا زوار آلومینیومی استفاده می شود.

مزایای کرکره پلی کربنات

֎ محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

֎ بالاترین ضریب امنیت در برابر سرقت

֎ مقاومت بالا در برابر ضربه، فشار و خش بعلت بکار رفتن لوله های استیل در اتصال تیغه ها و استفاده از ریلهای فولادی.

֎ خاصیت ضد اشتعال و جلوگیری از سرایت آتش به قسمتهای دیگر

֎ آرام و بدون صدا بودن

֎ ضد گلوله بودن برخی از تولیدات این نوع تیغه ها و مناسب برای طلا فروشی ها و بانکها

֎ تنوع رنگی مثل: دودی، عسلی و….

֎ کدر نشدن وثابت ماندن رنگ این تیغه ها به علت استفاده از مواد آنتی یو وی در ساخت آن

موتور ساید

نوع موتور را با توجه به وزن کرکره انتخاب می کنند. برای کرکره های سنگین از موتورهای ساید استفاده میشود.

اگر تردد زیاد باشد و تیغه کرکره نیز سنگین باشد، بهتر است از موتور های ساید استفاده شود،؛ این موتورها قیمت بیشتری نسبت به موتور های توبولار دارند. قابل ذکر است که موتورهای ساید و توبولار در داخل کشور هم تولید میشوند و قیمت کمتری نسبت به موتور هایی خارجی دارند.

موتور توبولار

این نوع موتور در داخل کرکره برقی نصب میشود و قیمت پایین تری نسبت به ساید دارد. در مکانهایی که تردد در حد زیادی نیست و کرکره ها سبک هستند از موتورهای توبولار و برای کرکره هایی با وزن بیشتر از موتورهای توبولار صنعتی یا سنترال استفاده می شود.

متعلقات موتور

شامل: برد، چشمی، فلاشر، جاقفلی، کپس و لوله

جک

امروزه از سیستم اتوماتیک برای باز کردن دربهای پارکینگ استفاده می شود. جک برقی نوعی بازوست که بر روی دربهای لولایی پارکینگ نصب و درب به وسیله ی فشردن دکمه ی ریموت باز و بسته می شود. مبنای انتخاب جک بر اساس وزن درب، عرض درب، و تعداد دفعات تردد می باشد. برندهای مختلفی وجود دارد از جمله توربو ، سوزوکی ، ویتو ، توربو محصولی ایرانی است و شرکت راد درب درسا علاوه بر گارانتی خود شرکت، بصورت جداگانه این جک را گارانتی می نماید.

انواع جک های بازویی

جک دو لنگه

این جکها برای پارکینگهایی استفاده می شود که فضای کافی برای باز شدن دو لنگه را دارد و از وسط هر کدامشان به زاویه ی نود درجه باز می شود.

جک تک لنگه

پارکینگهایی که فضای لازم برای باز شدن دو لنگه را ندارد از این نوع جک استفاده می شود که به صورت نود درجه باز می شوند.

جک ریلی

دربهای ریلی معمولا برای مکانهایی استفاده می شود که امکان نصب دربهای لولایی وجود ندارد البته این نوع درب نیاز به فضای آزاد به اندازه ی خود درب از سمت چپ یا راست دارد.جکهای ریلی قابلیت نصب بر روی سطح زمین یا بالای درب را دارد. البته کیفیت درب ریلی و استفاده از چرخ هایی با جنس پلی اتیلن  در زیر درب که حرکت درب را روان می کند در طول عمر موتور تاثیر گذار است. این جکها نیز مانند جکهای بازویی بصورت تک لنگه و دو لنگه؛ بکار می رود.

پنجره

پنجره upvc مخفف عبارت Unplasticised Poly Vinyl Chloride می باشد و مواد به کار رفته در این نوع پنجره یکی از مشتقات نفت خام و نمک طعام می باشد و همین امر در ساخت پروفیل این پنجره باعث مقاومت زیاد در برابر گرما و سرما می شود.

مزایای پنجره یوپی وی سی

֎عایق خوبی برای حرارت، صوت، آلودگی هوای اطراف

֎ جلوگیری از هدر رفتن سوخت وانرژی تا پنجاه درصد

֎ مقاومت الکتریکی بالا و در نتیجه به حداقل رساندن خطر برق گرفتگی و عدم نیاز به ارت

֎ طول عمر بالا

֎ عدم زنگ زدگی و پوسیدگی

انواع پنجره یوپی وی سی

دو حالته

این پنجره نیز به صورت لولایی است  و نوع یراق آلات و دستگیره هایی که بر روی این نوع پنجره نصب می شود دو حالت چرخش 90  و 180 درجه دو نوع حالت بازشو را از راست یا چپ، بالا یا پایین ایجاد می کنند. در حالت  90 درجه پنجره مانند یک پنجره لولایی ساده به طور کامل باز و در حالت 180 درجه تا زاویه ای مشخص که البته بستگی به یراق مصرفی دارد، باز می شود.

تک حالته

پنجره ی تک حالته از کنار به وسیله ی لولا به داخل و یا بیرون باز می شود به طوری که بر روی یک محور به صورت افقی باشد باز می شود تا محیط، تهویه ی مناسب را داشته باشد.این نوع پنجره از نظر هزینه مناسبتر از انواع دیگر می باشد.

پنجره کلنگی

این پنجره به کمک لولاهایی که در پایین لنگه بازشو نصب می شود از بالا باز می شود

میزان درجه ای که این پنجره باز می شود بالاترین میزان تهویه هوا و نورگیری را به وجود می آورد.

استفاده ی رایج از این پنجره ها بیشتر در حمام، سرویس بهداشتی، نورگیر و راه پله ها است.

کشویی دو جداره

این نوع پنجره به دو حالت یک لنگه و دو لنگه ساخته می شود. عایق بودن این پنجره نسبت به سایر پنجره ها حداقل بیست درصد کمتر بوده و در مکانهایی که سرو صدای زیادی باشد یا گرد و غبار محیط زیاد است یا مناطق بسیار سردسیر و یا بسیار گرمسیر پیشنهاد نمی شود ولی چون فضای کمتری را در حین باز شدن اشغال می کند مناسب برای پشت سینک آشپزخانه،  ورودی تراس به اتاق خواب‌، ورودی تراس یا حیاط به آشپزخانه، ورودی حیاط به پذیرایی، ورودی ساختمان به سمت استخر و سایر مکان‌های اینچنینی است.

پنجره فرانسوی

این نوع پنجره یکی از زیباترین و پرکاربردترین پنجره ها برای نصب به ویژه در قسمت پذیرایی و نشیمن است.فقط یکی از لنگه ها دارای دستگیره است و هنگام باز شدن پنجره، ستونی در وسط پنجره ها وجود ندارد و به داخل یا بیرون باز می شوند و هر لنگه میتواند به راحتی و مستقل از دیگری باز شود.

پنجره ثابت

پنجره ثابت فقط به منظور ورود نور و چشم انداز؛ در قسمتی از ساختمان که به تهویه هوا نیازی ندارد نصب می گردد مخصوصا کاربرد ویژه ای در خانه های بزرگ دارد و به علت مکانیزم ساده ی تولید، قیمت ارزانتری دارد. میتوان این نوع پنجره را ترکیبی با انواع بازشوها در طراحی پنجره استفاده نمود.

پنجره ی هلالی

با پروفیل یوپی وی سی در دستگاههای خاصی میتوان اشکال مختلفی مثل هلالی تولید کرد. با بالا بردن درجه ی حرارت تقریبی 150 به مدت زمان تقریبی بیست دقیقه؛ پروفیل نرم شده و سپس در شابلون مخصوص قرار میگیرد تا شکل مورد نظر را بگیرد. این نوع پنجره به علت شکل ظاهری خاص خود بیشتر در مساجد و ساختمان هایی با معماری سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

پنجره خلیجی

پنجره های خلیجی علاوه بر اینکه نمای داخلی را بزرگتر نشان می دهد در عین حال نمای بیرونی ساختمان را جلوه ای ویژه میبخشد. در واقع از ترکیب پنجره ی ثابت با انواع بازشوها که بتوان طرح زوایای مورد نظر و یا قوس موجود در ساختمان را با آن هماهنگ کرد تشکیل شده است. مکانیزم یراق آلات پنجره به نحوی است که حداکثر عایق بندی را دارد. میتوان از کتیبه نیز در طراحی این پنجره استفاده کرد

پنجره لمینیت طرح چوب

بعضی افراد دوست دارند رنگ پنجره با دکوراسیون داخلی مثل مبلمان هماهنگ باشد.

پنجره لمینت طرح چوب را می توان با نمای داخلی خانه و یا نمای بیرونی ساختمان هماهنگ کرد.

در حین ساخت پروفیل، در مواد اولیه ی آن رنگدانه ی همرنگ روکش طرح چوب را به آن اضافه و در مرحله ی بعدی روکش طرح چوب را با کمک مواد خاصی با فشار زیاد روی پروفیل می چسبانند.

شیشه دو جداره

با رواج نصب پنجره های دو جداره، تبعا استفاده از شیشه ی دو جداره نیز زیاد شده است. شیشه های دو جداره تشکیل شده از دو شیشه ی هم اندازه با ضخامت متفاوت (از دو میل تا بالاتر موجود است) که پس از برش و شستشو در دستگاه مخصوص به صورت موازی و با فاصله ای معین کنار هم قرار میگیرد و با مواد خاصی از قبیل چسب پلی سولفات به هم متصل شده و بوسیله ی اسپیسری که با رطوبت گیر پر شده است صفحات شیشه در جای خود نگه داشته می شود، سپس فضای بین این دو جداره شیشه با گاز آرگان یا هوا که مانع بیشتری درانتقال صدا و حرارت و همچنین جلوگیری از ایجاد بخار است پر می شود. البته در اماکنی که سرو صدای زیادی وجود دارد پیشنهاد می شود از شیشه های سه جداره استفاده شود. لازم به ذکر است که تعبیه نمودن کرکره؛ داخل این شیشه ها قابل اجراست که مراحل ساخت آن کمی متفاوت می باشد.

مزایای شیشه دوجداره

֎ عایق مناسب در برابر سرما و گرما و وزش باد
֎ عایق مناسب در برابر صدا
֎ عایق مناسب در برابر گرد و غبار
֎ عایق مناسب در برابر حرارت
֎ مقاوم در برابر رطوبت
֎ مقاوم در برابر ضربه
֎ جلوگیری از هدر رفتن انرژی
֎ نصب آسان و سریع بر روی انواع درب و پنجره
֎ ایمنی در برابر سرقت

اسپایدر

کلمه ی اسپایدر کلمه ای انگلیسی که به معنای عنکبوت می باشد اما در اصطلاح به نوعی از نماهای مدرن شیشه‌ای خود ایستا نمای پرده‌ای (curtain wall) گفته می‌شود که در آن شیشه به وسیلهٔ اتصالات نقطه‌ای به سازه بدون قاب و فریم متصل می‌گردد. نحوه ی اتصال شیشه ها شبیه به کار عنکبوت است و برخی از یراق آلات بکار رفته شبیه خود عنکبوت است که خود دلیلی بر نامگذاری این نوع از نما می باشد. جنس یراق آلات و قطعات بکار رفته با توجه به شرایط محیطی و طرح مورد نظر انتخاب می شود. طراحی، نصب و اجرای دقیق این نما بسیار پیچیده است و کوچکترین لغزش در محاسبه ی آن به کل ساختار و کیفیت کار آسیب می رساند.

مزایای نمای اسپایدر

֎ زیبایی خاص و فوق العاده
֎ مقاومت در برابر نیروی زلزله از طریق امکان حرکت پنل‌های شیشه در روتل ها
֎ نوردهی بسیار عالی و فراگیر در کل ساختمان
֎ مقاومت و انعطاف پذیری در برابر وزش باد و طوفان
֎ امکان تلفیق با سایر نماها از قبیل سنگ و کامپوزیت
֎ وزن پایین با ایمنی بسیار بالا
֎ قابلیت نصب به همراه درب اتوماتیک و ایجاد جلوه ی مدرن و زیباتر
֎ در صورت دوجداره بودن شیشه، عایق صوتی وحرارتی مناسب
֎ امکان اجرای پیچیده ترین طرحها

کاربرد نمای اسپایدر

این نما بیشتر برای ساختمانهای اداری، تجاری و فروشگاههایی که نمیخواهند سازه های عمودی و افقی در آن دیده شود به کار بسته می شود.