پنجره upvc مخفف عبارت Unplasticised Poly Vinyl Chloride می باشد و مواد به کار رفته در این نوع پنجره یکی از مشتقات نفت خام و نمک طعام می باشد و همین امر در ساخت پروفیل این پنجره باعث مقاومت زیاد در برابر گرما و سرما می شود.

مزایای پنجره یوپی وی سی

֎عایق خوبی برای حرارت، صوت، آلودگی هوای اطراف

֎ جلوگیری از هدر رفتن سوخت وانرژی تا پنجاه درصد

֎ مقاومت الکتریکی بالا و در نتیجه به حداقل رساندن خطر برق گرفتگی و عدم نیاز به ارت

֎ طول عمر بالا

֎ عدم زنگ زدگی و پوسیدگی

انواع پنجره یوپی وی سی

دو حالته

این پنجره نیز به صورت لولایی است  و نوع یراق آلات و دستگیره هایی که بر روی این نوع پنجره نصب می شود دو حالت چرخش 90  و 180 درجه دو نوع حالت بازشو را از راست یا چپ، بالا یا پایین ایجاد می کنند. در حالت  90 درجه پنجره مانند یک پنجره لولایی ساده به طور کامل باز و در حالت 180 درجه تا زاویه ای مشخص که البته بستگی به یراق مصرفی دارد، باز می شود.

تک حالته

پنجره ی تک حالته از کنار به وسیله ی لولا به داخل و یا بیرون باز می شود به طوری که بر روی یک محور به صورت افقی باشد باز می شود تا محیط، تهویه ی مناسب را داشته باشد.این نوع پنجره از نظر هزینه مناسبتر از انواع دیگر می باشد.

پنجره کلنگی

این پنجره به کمک لولاهایی که در پایین لنگه بازشو نصب می شود از بالا باز می شود

میزان درجه ای که این پنجره باز می شود بالاترین میزان تهویه هوا و نورگیری را به وجود می آورد.

استفاده ی رایج از این پنجره ها بیشتر در حمام، سرویس بهداشتی، نورگیر و راه پله ها است.

کشویی دو جداره

این نوع پنجره به دو حالت یک لنگه و دو لنگه ساخته می شود. عایق بودن این پنجره نسبت به سایر پنجره ها حداقل بیست درصد کمتر بوده و در مکانهایی که سرو صدای زیادی باشد یا گرد و غبار محیط زیاد است یا مناطق بسیار سردسیر و یا بسیار گرمسیر پیشنهاد نمی شود ولی چون فضای کمتری را در حین باز شدن اشغال می کند مناسب برای پشت سینک آشپزخانه،  ورودی تراس به اتاق خواب‌، ورودی تراس یا حیاط به آشپزخانه، ورودی حیاط به پذیرایی، ورودی ساختمان به سمت استخر و سایر مکان‌های اینچنینی است.

پنجره فرانسوی

این نوع پنجره یکی از زیباترین و پرکاربردترین پنجره ها برای نصب به ویژه در قسمت پذیرایی و نشیمن است.فقط یکی از لنگه ها دارای دستگیره است و هنگام باز شدن پنجره، ستونی در وسط پنجره ها وجود ندارد و به داخل یا بیرون باز می شوند و هر لنگه میتواند به راحتی و مستقل از دیگری باز شود.

پنجره ثابت

پنجره ثابت فقط به منظور ورود نور و چشم انداز؛ در قسمتی از ساختمان که به تهویه هوا نیازی ندارد نصب می گردد مخصوصا کاربرد ویژه ای در خانه های بزرگ دارد و به علت مکانیزم ساده ی تولید، قیمت ارزانتری دارد. میتوان این نوع پنجره را ترکیبی با انواع بازشوها در طراحی پنجره استفاده نمود.

پنجره ی هلالی

با پروفیل یوپی وی سی در دستگاههای خاصی میتوان اشکال مختلفی مثل هلالی تولید کرد. با بالا بردن درجه ی حرارت تقریبی 150 به مدت زمان تقریبی بیست دقیقه؛ پروفیل نرم شده و سپس در شابلون مخصوص قرار میگیرد تا شکل مورد نظر را بگیرد. این نوع پنجره به علت شکل ظاهری خاص خود بیشتر در مساجد و ساختمان هایی با معماری سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

پنجره خلیجی

پنجره های خلیجی علاوه بر اینکه نمای داخلی را بزرگتر نشان می دهد در عین حال نمای بیرونی ساختمان را جلوه ای ویژه میبخشد. در واقع از ترکیب پنجره ی ثابت با انواع بازشوها که بتوان طرح زوایای مورد نظر و یا قوس موجود در ساختمان را با آن هماهنگ کرد تشکیل شده است. مکانیزم یراق آلات پنجره به نحوی است که حداکثر عایق بندی را دارد. میتوان از کتیبه نیز در طراحی این پنجره استفاده کرد

پنجره لمینیت طرح چوب

بعضی افراد دوست دارند رنگ پنجره با دکوراسیون داخلی مثل مبلمان هماهنگ باشد.

پنجره لمینت طرح چوب را می توان با نمای داخلی خانه و یا نمای بیرونی ساختمان هماهنگ کرد.

در حین ساخت پروفیل، در مواد اولیه ی آن رنگدانه ی همرنگ روکش طرح چوب را به آن اضافه و در مرحله ی بعدی روکش طرح چوب را با کمک مواد خاصی با فشار زیاد روی پروفیل می چسبانند.

راد درب درسا